UNIVERSITY BRAND PROMOTION IN ONLINE CHANNELS OF DIGITAL MARKETING COMMUNICATIONS
DOI:
https://doi.org/10.36773/1818-1112-2025-136-1-211-217Keywords:
university brand, branding, online communication channels, SEO, search ads, social networks, messengers, video hosting, aggregator websites, digital marketing communicationsAbstract
Currently, due to increased competition between universities in the national and international markets, the problem of promoting the university's brand in the digital environment is urgent. The university's brand promotion priority is its promotion in online channels of digital marketing communications. The relevance of the research topic is due to the significant number of users of online digital marketing communication channels, the availability of online digital marketing communication channels to search for information in any country, and the absence of time barriers to finding information about universities.
The university's brand promotion in online digital marketing communication channels contributes to the growth of brand awareness, user engagement and awareness, increased loyalty of the university's target audience, increased demand for educational products and scientific and technical products of the university, and increased capital and brand value of the university.
The purpose of this work is to develop scientific and practical recommendations for promoting the university's brand through the official website in search engines and official profiles of the university on social networks and messengers, taking into account the specifics of the university as an object of research.
The scientific novelty of the article lies in the development of a methodology for evaluating the promotion of official university websites in online channels of digital marketing communications, based on the use of a multidimensional comparative analysis of four groups of site ranking factors – domain, technical, marketing and reference factors; the development of a methodology for evaluating the promotion of universities in social networks and messengers, based on the use of a multidimensional comparative analysis method the main quantitative and qualitative indicators of the effectiveness of university profile promotion. The methods proposed in the article are the basis for forming ratings of official university websites and ratings of official university profiles on social networks and messengers. The positions of universities in the corresponding ratings determine the need to apply the scientific and practical recommendations proposed in the article on promoting the university's brand in online channels of digital marketing communications.
References
Карикова, А. С. Стратегия формирования бренда университета в современном образовательном пространстве / А. С. Карикова // Стратегические решения и риск-менеджмент. – 2020. – Т. 11, № 4. – С. 420–429.
Лухменева, Е. П. Особенности формирования и продвижения бренда вуза / Е. П Лухменева, О. М. Калиева // Вестник ОГУ. – 2012. – № 13 (149). – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-formirovaniya-i-prodvizheniya-brenda-vuza (дата обращения: 10.12.2024).
Черкасова, И. И. Бренд университета как фактор привлечения абитуриентов / И. И. Черкасова, В. В. Черкасов // Образование и наука. – № 25 (1). – 2023. – C. 50–83.
Дербинская, Е. А. Инновационные подходы к продвижению бренда университета в цифровой среде / Е. А. Дербинская // Вестник Брестского государственного технического университета. – 2024. – № 1 (133). – С. 198–203.
Derbinskaya, E. A. University brand: interpretation, structure, functions / E. A. Derbinskaya // Economy and Banks. – 2021. – № 2. – P. 40–48.
SEO оптимизация – продвижение сайтов. – URL: https://seo-studio.pro/services/promotion-sites (дата обращения: 18.12.2024).
Контекстная реклама и SEO. – URL: https://www.cs-cart.ru/blog/kontext-i-seo (дата обращения: 11.01.2025).
Дербинская, Е. А. Особенности продвижения бренда университета в мессенджерах / Е. А. Дербинская, С. А. Касперович // Цифровизация: экономика и управление производством: материалы 88-й научно-технической конференции профессорско-преподавательского состава, научных сотрудников и аспирантов (с международным участием), Минск, 24 января–16 февраля 2024 г. – Минск : БГТУ, 2024. – С. 14.
Замаратская, А. С. Социальные медиа и социальные сети / А. С. Замаратская // Социальная реальность виртуального пространства: материалы III Международной научно-практической конференции, Иркутск, 20 сентября 2021 года. – Иркутск : Иркутский государственный университет, 2021. – С. 30–34.
Социальная сеть. – URL: https://promopult.ru/library/Социальная_сеть (дата обращения: 18.12.2024).
Какие мессенджеры и соцсети наиболее популярны в Беларуси. – URL: https://belta.by/society/view/kakie-messendzhery-i-sotsseti-naibolee-populjarny-v-belarusi-rasskazal-sotsiolog-660395-2024 (дата обращения: 18.12.2024).
Digital 2024: Belarus. – URL: https://datareportal.com/reports/digital-2024-belarus (дата обращения: 20.12.2024).
Мессенджер. – URL: https://elama.ru/glossary/messendzher (дата обращения: 20.12.2024).
Таргетированная реклама: обзор. – URL: https://expert.vk.com/articles/targetirovannaya-reklama-obzor (дата обращения: 23.12.2024).
Dietrich, G. Spin sucks: communication and reputation management in the digital age / G. Dietrich. – Indianapolis : Que, 2014. – VII, 154 p.
PESO: ключ к интегрированным коммуникациям // 2L Agency. – URL: https:/2l-pr.ru/blog/peso-model (дата обращения: 19.07.2021).
Контент-план. – URL: https://www.unisender. com/ru/blog/chto-takoe-kontent-plan-i-kak-ego-sostavit (дата обращения: 20.12.2024).
Гафилин, Р. Р. Маркетинговые коммуникации в сфере образования / Р. Р. Гафилин // Практический маркетинг : материалы IV Междунар. студен. науч.-практ. конф., Москва, 24 апр. 2019 г. / Моск. экон. ин-т ; отв. ред. И. Л. Сурат. – М., 2019. – С. 341–343.
Дэвис, С. М. Бренд-билдинг: создание бизнеса, раскручивающего бренд / С. М. Дэвис, М. Данн. – CПб. : Питер : Питер принт, 2005. – 320 с.
Росситер, Д. Р. Реклама и продвижение товаров / Д. Р. Росситер, Л. Перси ; пер. с англ. М. Бугаев [и др.]. – СПб. : Питер, 2000. – 651 с.
Бернет, Д. Маркетинговые коммуникации: интегрированный подход / Д. Бернет, С. Мориарти ; под общ. ред. С. Г. Божук. – СПб. : Питер, 2001. – 864 с.
Ромат, Е. В. Реклама / Е. В. Ромат. – 7-е изд. – СПб. : Питер : Лидер, 2008. – 506 с.
Каверина, Е. А. Организация рекламной деятельности вуза : учеб. пособие / Е. А. Каверина. – СПб. : Кн. дом, 2007. – 184 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The work is provided under the terms of Creative Commons public license Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). This license allows an unlimited number of persons to reproduce and share the Licensed Material in all media and formats. Any use of the Licensed Material shall contain an identification of its Creator(s) and must be for non-commercial purposes only. Users may not prevent other individuals from taking any actions allowed by the license.