SLOGANS IN ADVERTISING COMMUNICATION
DOI:
https://doi.org/10.36773/1818-1112-2025-137-2-230-233Keywords:
advertising communication, target audience, text, slogan, metaphor, rhyme, media messageAbstract
The article "Slogan in Advertising Communication" is devoted to advertising communication as one of the most common types of mass communication. The purpose of the study is to determine the most effective psycholinguistic tools for composing advertising slogans to form a positive image of a brand or product. The author analyzes the types of advertising communication and models of their perception by the target audience. The introduction examines how the rapid development of data transmission technologies and the spread of access to information affect the behavior of the modern consumer. The main part analyzes the features of the advertising media message and its components, as well as, ways of attracting the consumer's attention and fixing positive associations on his subconscious level regarding the image of the company, product or service. Particular attention in the article is paid to the linguistic tools used to create emotionally charged images. In particular, such effective techniques for fixing the consumer's attention as repetitions and rhymed slogans that are easy to remember and recognize are considered. It is emphasized that the effectiveness of advertising depends not only on the choice of language and the context, as well as, its correspondence to the goals of the campaign and the target audience, that is why the paper focuses on stylistic techniques used in creating advertising slogans taking into account cultural and linguistic differences. Such a phenomenon as linguistic shock is examined in detail too. The conclusion presents practical recommendations for composing advertising slogans to improve the economic efficiency of an advertising campaign. The scope of research application is educational programs in linguistics, advertising communication and marketing, as well as in the development of marketing strategies and advertising campaigns.
References
Типы массовой коммуникации. – URL: https://studref.com/362167/marketing/tipy_massovoy_kommunikatsii (дата обращения: 24.01.2023).
Солодовникова, Т. В. Рекламная коммуникация Беларуси и Франции / Т. В. Солодовникова. – Минск : БГУ, 2022. – 299 с.
Калачева, И. И. Новые возможности рекламной коммуникации в продвижении семейных ценностей: опыт социальной рекламы / И. И. Калачева // Социальная и социально-педагогическая помощь семье: опыт, проблемы, перспективы : материалы Междунар. науч.-практ. конф., Минск, 16 марта 2017 г. / Белорус, гос. пед. ун-т им. М. Танка ; отв. ред. В. В. Мартынова. – Минск, 2017. – С. 225–228.
Калачева, И. И. Социальная реклама как коммуникационный инструмент в продвижении ценностей белорусского общества / И. И. Калачева // Теория и методы исследований коммуникации: сб. науч. тр. / редкол.: Т. В. Купчинова (гл. ред.) [и др.]; под общ. ред. Н. А. Елсуковой. – Минск : БГУ, 2018. – Вып. 4: Социальные риски в коммуникационном пространстве современного общества. – С. 30–40.
Казимирова, О. В. Коммуникативные аспекты медийного дискурса / О. В. Казимирова. – Витебск : ВГУ им. П. М. Машерова, 2018. – 188 с.
Еромейчик, Т. В. Лингвистические средства реализации директивного намерения в рекламной коммуникации Беларуси / Т. В. Еромейчик // Коммуникативное пространство Беларуси: тезисы Междунар. науч.-практ. конф., Минск, 25–26 окт. 2018 г. / Мин. гос. лингвист. ун-т ; редкол.: Т. В. Поплавская [и др.]. – Минск, 2018. – С. 37–39.
Зачем компании слоган и как придумать свой. – URL: https://skorozvon.ru/articles/chto-takoe-slogan#:~:text=Слоган%20—%20неотъемлемый%20элемент%20любой%20маркетинговой,что%20она%20из%20себя%20представляет (дата обращения: 14.01.2025).
A Diamond is Forever. – URL: https://www.diamondsourceva.com/education/diamondindustry/diamonds-diamond-is-forever.asp#:~:text=De%20Beers%20needed%20a%20slogan,young%20lovers%20on%20a%20honeymoon (дата обращения: 15.01.2025).
Как разработать рекламный слоган. – URL: https://allretail.ua/ ru/news/23769-kak-razrabotat-reklamnyy-slogan (дата обращения: 13.03.2023).
02: Nike (1987) – Just Do It. – URL: https://www.creativereview.co.uk/just-do-it-slogan (дата обращения: 12.01.2023).
Яндекс. История появления и развитие за многие годы. – URL: https://staroetv.su/articles/yandeks-istoriya-poyavleniya-i-razvitie-za-mnogie-gody (дата обращения: 24.05.2024).
Слоганы известных автопроизводителей. – URL: https://vk.com/@sprint__auto-slogany-izvestnyh-avtoproizvoditelei (дата обращения: 24.01.2022).
It's a Sony. – URL: https://goodlogo.com/extended.info/its-a-sony-logo-2763 (дата обращения: 14.01.2025).
Explore Intel’s history. – URL: https://timeline.intel.com (дата обращения: 14.01.2025).
Резько, П. Н. Использование лингвистических инструментов для продвижения товаров и услуг / П. Н. Резько // Вестник Брестского государственного технического университета. – № 2 (134). – 2024. – С. 171–173. – DOI: 10.36773/1818-1112-2024-134-2-171-173.
Мачушенко, Т. С. Метафора в рекламных текстах / Т. С. Мачушенко // Молодой учёный. – 2017. – № 12 (146) – С. 633–635.
Резько, П. Н. Метафорический рекламный текст как объект исследования в психолингвистике / П. Н. Резько // Актуальные вопросы германской филологии и лингводидактики : материалы XXVII Междунар. науч.-практ. конф., Брест, 3 марта 2023 г. / Брест. гос. ун-т имени А. С. Пушкина ; под общ. ред. Е. Г. Сальниковой. – Брест : БрГУ имени А. С. Пушкина, 2023. – Ч. 1.– С. 73–75.
Метафоры в маркетинге: как скрытые образы и символы формируют восприятие бренда. – URL: https://gusarov-group.by/metafory-v-marketinge-kak-skrytye-obrazy-i-simvoly-formiruyut-vospriyatie-brenda (дата обращения: 13.03.2023).
Белянин, В. П. Лингвистический шок / В. П. Белянин // Rusística Española : научный журнал по проблемам русского языка и литературы. – 1995. – № 5. – URL: http://individual.utoronto.ca/psyling/library/pl/ling_shock.htm (дата обращения: 12.04.2024).
Резько, П. Н. Особенности лингвистического шока русскоговорящей личности / П. Н. Резько // Лингвокультурное образование в системе вузовской подготовки специалистов : материалы Междунар. науч.-практ. конф., Брест, 19–20 марта 2009 г. / Брест. гос. ун-т. – Брест : БрГУ, 2009. – С. 86–89.
Neal, J. W. The Peculiarities of Geography : Latin America / J. W. Neal // ANNALS of the American Academy of Political and Social Science. – 1961. – Vol. 335 (1). – P. 81–88.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The work is provided under the terms of Creative Commons public license Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). This license allows an unlimited number of persons to reproduce and share the Licensed Material in all media and formats. Any use of the Licensed Material shall contain an identification of its Creator(s) and must be for non-commercial purposes only. Users may not prevent other individuals from taking any actions allowed by the license.