FORESIGHT SESSIONS: RESEARCH, METHODS OF CONDUCTING, PRACTICAL IMPLEMENTATION IN THE EDUCATIONAL PROCESS

Authors

  • Elizaveta Vladimirovna Zatsepina Brest State Technical University

DOI:

https://doi.org/10.36773/1818-1112-2025-136-1-203-210

Keywords:

foresight, foresight session, strategic management technologies, methodology and practice of foresight

Abstract

The article provides a justification for the importance of conducting foresight sessions in the field of training future specialists who carry out their activities in the field of marketing and innovation development. The foresight session is a method of forecasting and planning the future based on collective discussion and analysis of various scenarios of the development of events. During the foresight session, participants generate ideas, discuss possible risks and prospects, and develop action strategies to achieve their goals.

Through field research, a conclusion was made about the need to implement a for-site as a permanent process accompanying the company's movement into an uncertain future, along with this, the insufficiency of tools for its practical application was revealed. In order to form and consolidate students' strategic competencies, as well as further improve the methodology of research and implementation of foresight, the article describes the results of testing the methodology of conducting a foresight session during the work of project teams within the framework of a scientific event at a higher educational institution.

The foresight session allowed students to gain forecasting and planning skills that will be useful in their future professional activities in order to better understand market development trends and its key needs.

The testing of the foresight session methodology showed the following results: students actively participated in the discussion and generated new ideas; gained practical skills in forecasting and planning promising marketing activities; increased motivation to study market trends and customer needs; learned to work in a team, listen and hear each other, find compromises and make decisions consensus-based decisions; enhanced communication skills, as they were forced to communicate with each other in order to achieve their goals.

Author Biography

Elizaveta Vladimirovna Zatsepina, Brest State Technical University

Candidate of Economic Sciences, Associate Professor of the Department of World Economy, Marketing, Investments, Brest State Technical University, Brest, Belarus.

References

Зацепина, Е. В. Конкурентоспособность и экологические аспекты управления маркетингом организации / Е. В. Зацепина // Эколого-экономические и организационно-управленческие аспекты в решении задач оптимального функционирования водохозяйственных систем : монография / А. А. Волчек, Ан. А. Волчек, Н. В. Дорогокупец [и др.]. – М. ; Берлин : Директ-Медиа, 2021. – Раздел 5. – С. 125–150.

Зацепина, Е. В. Повышение конкурентоспособности Брестского региона / Е. В. Зацепина, Е. И. Кисель, Н. Г. Надеина // Актуальные проблемы современных экономических систем Брестского региона : монография / М-во образования Респ. Беларусь, Брест. гос. техн. ун-т ; А. Г. Проровский [и др.]. – Брест : БрГТУ, 2023. – С. 88–102.

Чуланова, О. Л. Форсайт-сессии как инновационный инструмент стратегического управления и работы проектных команд / О. Л. Чуланова // Материалы Афанасьевских чтений. – 2018. – №1 (22). – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/forsayt-sessii-kak-innovatsionnyy-instrument-strategicheskogo-upravleniya-i-raboty-proektnyh-komand (дата обращения: 08.10.2024).

Zatsepina, E. V. Foresight: methodological and practical aspects = Форсайт: методологические и практические аспекты / E. V. Zatsepina, E. G. Churlei // Vestnik of Brest State Technical University. – 2023. – № 3 (132). – P. 93–98.

Innovations as sustainable competitive advantages in the digital economy: substantiation and forecasting / Khuta Gumba, S. Uvarova, S. Belyaeva, V. Vlasenko // XXII International Scientific Conference Energy Management of Municipal Facilities and Sustainable Energy Technologies (EMMFT-2020) : E3S Web of Conferences 244, 10011 (2021). – 2021. – Vol. 244. – DOI: 10.1051/e3sconf/202124410011.

Фролова, Л. Особенности форсайта / Л. Фролова. – URL: http://fb.ru/article/147529/forsayt---eto-novyiy-metod-postroeniya-buduschegoosobennosti-forsayta (дата обращения: 08.10.2024).

Зацепина, Е. В. Форсайт как инструмент обеспечения экономической безопасности / Е. В. Зацепина, Э. Г. Чурлей // Тенденции экономического развития в XXI веке : материалы VІ Междунар. науч.-практ. конф., посвящ. 25-летию экон. фак. БГУ, Минск, 28–29 февр. 2024 г. : в 2 ч. / Белорус. гос. ун-т ; редкол.: А. А. Королёва (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2024. – Ч. 1. – С. 644–646.

Зацепина, Е. В. Формирование системы управления стратегическим маркетингом про-изводственных организаций : дис. … канд. экон. наук : 08.00.05 / Е. В. Зацепина. – Минск, 2023. – 188 л.

Мирчук, М. В. Форсайт – инновационный инструмент моделирования будущего / М. В. Мирчук. – URL: https://sites.google.com/a/mosmetod.ru/forsajt-sessia-effektivnye-tehnologii-uspeha/home (дата обращения: 10.10.2024).

Van Der Duin Patrick. Foresight in Organizations: Methods and Tools / Patrick Van Der Duin. – 1st Edition. – New York : Routledge, 2016. – 268 p. – DOI: 10.4324/9781315728513.

Зацепина, Е. В. Стратегический маркетинг и управление человеческими ресурсами производственной организации / Е. В. Зацепина // Национальные экономические системы в контексте трансформации глобального экономического пространства : сборник науч. трудов / под общ. ред. З. О. Адамановой. – Симферополь : ИП Хотеева Л. В., 2024. – Вып. 10. – С. 230–233.

Vergragt, P. J. Backcasting for sustainability: Introduction to the special issue / P. J. Vergragt, J. Quist // Technological Forecasting & Social Change. – 2011. – № 78 (5). – P. 747–755. – DOI: 10.1016/j.techfore.2011.03.010.

Форсайт-сессия «Маркетинг будущего» / Официальный сайт Брестского государственного технического университета. – URL: https://www.bstu.by/news/109-universitet/1721-forsajt-sessiya-marketing-budushchego (дата обращения: 11.10.2024).

Чурлей, Э. Г. Формирование системы информационно-аналитического обеспечения маркетингового анализа на предприятии / Э. Г. Чурлей // Журнал Белорусского государственного университета. Экономика = Journal of the Belarusian State University. Economics. – 2022. – № 2. – С. 64–80.

Епифанова, Н. Ш. От форсайт-исследований к форсайт-организациям / Н. Ш. Епифанова // Russian Journal of Economics and Law. – 2011. – № 4. – С. 143–147.

Зацепина, Е. В. Методика сканирования горизонтов управления стратегической конкурентоспособностью организации / Е. В. Зацепина // Актуальные проблемы современных экономических систем – 2023 : сборник научных трудов / М-во образования Респ. Беларусь, Брест. гос. техн. ун-т ; редкол.: А. Г. Проровский [и др.]. – Брест : БрГТУ, 2023. – С. 72–78.

Facing the future: Scanning, synthesizing and sense-making in horizon scanning / Totti Könnölä, Ahti Salo, Cristiano Cagnin [et al.] // Science and Public Policy. – 2012. – Vol. 39, iss. 2. – P. 222–231. – DOI: 10.1093/scipol/scs021.

Бушуева, И. П. Разработка карты HR-трендов и технологий / И. П. Бушуева, Е. А. Андреева, А. Д. Крюкова // Управление персоналом и интеллектуальными ресурсами в России. – 2021. – № 2. – С. 46–50.

Основы маркетинга / Ф. Котлер, Г. Армстронг, В. Вонг, Д. Сондерс. – 5-е изд. – М. : Вильямс, 2015. – 752 с.

Borden, N. The Concept of the Marketing Mix / N. Borden // Strategic Management Journal. – 1990. – № 11. – P. 71–84.

Published

2025-03-17

How to Cite

(1)
Zatsepina, E. V. FORESIGHT SESSIONS: RESEARCH, METHODS OF CONDUCTING, PRACTICAL IMPLEMENTATION IN THE EDUCATIONAL PROCESS. Вестник БрГТУ 2025, 203-210.