MEDICAL TOURISM AND FACTORS OF ITS DEVELOPMENT IN THE REPUBLIC OF BELARUS

Authors

  • Svetlana Aleksandrovna Bunko Brest State Technical University
  • E. A. Nikonova Brest State Technical University

DOI:

https://doi.org/10.36773/1818-1112-2025-136-1-183-188

Keywords:

medical tourism, healthcare marketing, export of medical services

Abstract

The article provides a critical analysis of approaches to the definition of medical tourism, as a result of which it is concluded that it is expedient to distinguish between medical, health-improving and health-improving tourism. An analysis of the dynamics of the global market of medical services is carried out, taking into account the forecasts of its development until 2029, on the basis of which an assessment of the attractiveness of this market is given due to its rapid growth and the lag of the Republic of Belarus from global trends. In order to search for drivers of growth in the share of Belarus in serving the global demand for medical services, the article examines the experience of countries that have shown the largest growth in the export of medical services in recent years. The factors that contributed to increasing the attractiveness of these countries as medical tourism destinations are identified, such as the high level of quality of medical services in certain areas; competitive prices; the possibility of combining treatment with rest and entertainment. It was determined that one of the most important drivers is the active promotion of national clinics in foreign markets, including with the participation of state authorities. This, in turn, predetermined the need to analyze the promotion of Belarusian medicine services on the Internet, which showed its insufficiency, as well as such features as the use of domestic intermediaries in the promotion of medical tourism and a limited offer of services related to leisure. On the basis of the research, recommendations are given for the development of medical tourism in the Republic of Belarus, primarily through the formation of a unified marketing strategy for the promotion of medical tourism with direct state participation.

Author Biographies

Svetlana Aleksandrovna Bunko, Brest State Technical University

Candidate of Economic Sciences, Associate Professor, Deputy Dean of the Faculty of Economics of the Brest State Technical University, Brest, Belarus.

E. A. Nikonova, Brest State Technical University

3rd year student of the specialty "Electronic Marketing" of the Brest State Technical University, Brest, Belarus.

References

Bеland, D. Medical tourism and national health care systems: an institutionalist research agenda / D. Béland, A. Zarzeczny // Globalization and Health. – 2018. – URL: https://globalizationandhealth.biomedcentral.com/counter/pdf/10.1186/s12992-018-0387-0.pdf (date of access: 17.02.2025).

Johnston, R. Policy implications of medical tourism development in destination countries: revisiting and revising an existing framework by examining the case of Jamaica / R. Johnston, V. A. Crooks, M. Ormond // Globalization and Health. – 2015. – URL: https://globalizationandhealth.biomedcentral.com/track/pdf/10.1186/s12992-015-0113-0 (date of access: 17.02.2025).

Ефимов, С. А. Лечебно-оздоровительный, лечебный и оздоровительный туризм: уточняем понятийно-терминологический аппарат / С. А. Ефимов, А. С. Ефимова // Вестник физиотерапии и курортологии. – 2017. – № 4. – С. 155–160.

Иванов, В. Д. Специальные виды туризма: лечебный туризм / В. Д. Иванов, О. В. Марандыкина. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/spetsialnye-vidy-turizma-lechebnyy-turizm (дата обращения: 21.08.2024).

Савельева, Н. А. Медицинский туризм: вопросы терминологии / Н. А. Савельева, Р. В. Колесникова. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/teoretiko-metodologicheskie-aspekty-meditsinskogo-turizma (дата обращения: 21.08.2024).

Соколов, А. С. Теоретико-методологические аспекты медицинского туризма / А. С. Соколов, Н. П. Манько, В. Г. Гуляев. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/teoretiko-metodologicheskie-aspekty-meditsinskogo-turizma (дата обращения: 18.06.2024).

Гаврилик, А. А. Социально-маркетинговые исследования для поиска путей повышения экспорта медицинских услуг / А. А. Гаврилик // Вопросы организации и информатизации здравоохранения. – 2020. – № 2. – С. 68–71.

Калистратов, Д. В. Экспорт медицинских услуг: отечественный опыт и мировые тренды / Д. В. Калистратов, О. А. Кульпанова, М. В. Щавелева. – URL: https://rnpcmt.by/files/00106/obj/110/72173/doc/1_Probl_3_23-29.pdf (дата обращения: 18.02.2025).

Максименюк, В. В. Правовая характеристика и соотношение лечебно-оздоровительного и медицинского видов туризма / В. В. Максименюк. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/pravovaya-harakteristika-i-sootnoshenie-lechebno-ozdorovitelnogo-i-meditsinskogo-vidov-turizma-v-respublike-belarus (дата обращения: 18.02.2025).

Милашевич, Е. А. Выявление перспективных направлений специализации Республики Беларусь на мировом рынке медицинских услуг / Е. А. Милашевич. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vyyavlenie-perspektivnyh-napravleniy-spetsializatsii-respubliki-belarus-na-mirovom-rynke-meditsinskih-uslug (дата обращения: 18.02.2025).

Внешняя торговля услугами // Национальный статистический комитет Республики Беларусь. – URL: https://www.belstat.gov.by/ofitsialnaya-statistika/realny-sector-ekonomiki/vneshnyaya-torgovlya/vneshnyaya-torgovlya-uslugami (дата обращения: 18.02.2025).

Анализ размера и доли рынка медицинского туризма - тенденции роста и прогнозы (2024–2029 гг.). – URL:

https://www.mordorintelligence.com/ru/industry-reports/medical-tourism-market (дата обращения: 18.02.2025).

На лечение в Корею: зачем, как и сколько стоит // Health travel. – Алматы, 2016. – URL: https://health-travel.kz/na-lechenie-v-koreyu-zachem-kak-i-skolko-stoit/?ysclid=ldcmdtcnv1519931820 (дата обращения: 18.06.2024).

Health&Wealfh Expo–2023. – URL: www.nationtv.tv/pr-news/lifestyle/378937007#google_vignette (дата обращения: 18.06.2024).

Medical Tourism: Travel to Another Country for Medical Care // Centers for Disease Control and Prevention. – URL: wwwnc.cdc.gov/travel/page/medical-tourism# (дата обращения: 21.04.2024).

Медикал Korea. – URL: www.medicalkorea.or.kr/ru/medicalkorea (дата обращения: 21.04.2024).

VALENIA HEALTH SERVICES. – URL: https://valeniahs.com/en (date of access: 21.08.2024).

Цветкова, А. Б. Влияние репутации медицинского учреждения на выбор потребителя / А. Б. Цветкова, А. В. Шишкин // Российское предпринимательство. – 2018. – № 11. – С. 3381–3390.

Бунько, С. А. Личный бренд врача как фактор повышения привлекательности медицинского учреждения / С. А. Бунько, Е. А. Дворак // Science and innovation. – 2024. – URL: https://ilmiyanjumanlar.uz/uploads/conferences/0026/4.8%20Bunko%20S.pdf (дата обращения: 21.04.2024).

Бунько, С. А. Исследование целей и эффективности создания личного бренда врача в среде Интернет / С. А. Бунько, Е. А. Дворак // Актуальные проблемы современных экономических систем – 2024 : сборник научных трудов / Министерство образования Республики Беларусь, Брестский государственный технический университет ; редкол.: А. Г. Проровский [и др.]. – Брест, 2024. – С. 43–46.

Зазерская, В. В. Факторы устойчивого экономического роста в условиях цифровой экономики / В. В. Зазерская // Вестник Брестского государственного технического университета. Серия: Экономика. – 2020. – № 3. – С. 27–29.

Published

2025-03-17

How to Cite

(1)
Bunko, S. A.; Nikonova, E. A. MEDICAL TOURISM AND FACTORS OF ITS DEVELOPMENT IN THE REPUBLIC OF BELARUS. Вестник БрГТУ 2025, 183-188.